Dagens agurk

Agurksesongen er godt i gang, iallefall på balkongen min. Da er det greitt å ha mer enn en oppskrift på agurksalat, sånn at man kan få litt variasjon i kostholdet.

Det er jo den klassiske norske, med rømme, gressløk og sitronsaft, men hvis man blir lei av den, er man visst ille ute for hvis mitt inntrykk er riktig bruker alle nordmenn akkurat samme oppskriften. Det er selvsagt mulig det bare gjelder dem jeg kjenner, men bare sånn i tilfelle, her er en oppskrift jeg fikk fra en venn som påstår den kommer fra Japan. Jeg aner ikke om det er sant, men jeg kaller den likevel for «Japansk Agurksalat»:

Man trenger omtrent en halv stor eller en liten agurk per person, men jeg regner med de fleste greier å justere dette helt fint.

Agurkene kuttes opp i ganske små biter i en salatbolle, og så sprinkles de med en passe mengde sesamfrø og nori-flak. På toppen av det hele heller man litt sesam-olje og riseddikk.

Hvis man vil kan man røre litt for å spre sesamfrøene og nori-flakene over alle agurkbitene.
Server med sånn omtrent hvasomhelst.

Jeg tror det er kombinasjonen av nori-flak og riseddikk som fikk vennen min til å tro at denne salaten er japansk, men uansett opprinnelse smaker den ganske bra og er en fin variasjon fra den klassiske norske varianten.

Legg igjen en kommentar

