Litt mer klaging, før jeg begynner på noe annet

Så er jeg tilbake i iskalde Marina del Rey etter en liten tur til Cozumel, Mexico. Cozumel er fremdeles et fint sted, men å fly dit har bare blitt verre med årene.
Og jeg nekter å tro at det bare skyldes at jeg har blitt eldre. Fly som Boeing 747 og DC-10 har blitt eldre de og, og i motsetning til meg er de pensjonerte. Det er nok heller der problemet ligger.

For mens fly i de gode, gamle dager hadde seter med plass for en voksen person som ikke kvalifiserer som dverg eller i det minste kortvokst, har de moderne flyene seter laget for barn. Eller i det minste veldig korte mennesker som heller ikke veier mye. Altså ikke moderne amerikanske barn!

Jeg er høy, det er greitt. Men jeg er ikke på noe sett og vis sensasjonelt høy. Jeg er ikke mer enn 1.8m, som faktisk er omtrent gjennomsnittet for norske menn, og ikke mer enn 5 cm over gjennomsnittet for amerikanske menn.
Og flysetene er så knøttsmå at det er ikke plass til meg i dem. Jeg er pent nødt til å sitte ved midtgangen, med bena på skrå ut og i veien for drikke-trallene og folk som skal på do.

Jeg vet ikke hvordan virkelig høye mennesker greier å fly i det hele tatt.

I likhet med overvektige har jeg selvsagt blitt fortalt at hvis jeg trenger mer plass kan jeg da bare betale for et sete i første klasse. Implisitt; det er min egen feil at jeg ikke får plass i flysetene. Akkurat som når overvektige blir fortalt at de kan vel bare slanke seg? Eller betale for to seter?
Men i motsetning til overvektige, som iallefall i teorien faktisk KAN slanke seg, er det ikke noe som helst jeg kan gjøre med høyden min.

Dessuten synes jeg ikke det skal være opp til flyselskapene å bestemme hvor høy eller bred det er greitt for mennesker å være. Særlig ikke ettersom de mener vi ikke skal være over 1.65 meter eller 80 kilo. Det blir litt smått, synes jeg. Faktisk synes jeg det er så smått at det mer enn bare grenser til diskriminering; det ER diskriminering.

Og jeg kan ikke engang klage. Høye mennesker kan ikke regnes ikke som en «utsatt gruppe», har jeg blitt fortalt. Jeg regner med at det finnes en sammensvergelse mellom flyselskapene og klesindustrien?

Legg igjen en kommentar

