Mangel meg her…

Iblant skjer det ting som fører til at jeg ikke skriver noe på bloggen min for en lang tid.  Faktisk skjer dette ganske ofte.  Det har vanligvis noe med jobben å gjøre.

Vanligvis betyr det at jeg har så mye å gjøre at jeg knapt har tid til å spise og å gå på do.  Dette skyldes vanligvis at management er på ferde igjen.

Jeg begynner å bli ganske lei av managere.  De maser sånn, og forhindrer meg i å gjøre jobben min.

Firmaet mitt har ansatt alle slags managere som om de var på billigsalg (jeg har sjekket; det er de ikke) og nå blir jeg nedrent av sorten hele dagen.  De har alle en haug skjemaer de vil ha fylt ut, en haug spørsmål de vil ha svar på, og det er til stadighet et eller annet mas og pes med dem.

Og mens jeg har det travelt med noe teknisk, får jeg en epost merket «urgent!!!» fra en manager som vil at jeg skal fylle ut enda et tøvete skjema.  Det haster!  Dette er viktig!  Tror de…

Det er sånn jobben min er; jeg er underlagt en masse managere som ikke har det minste peiling på hva jeg gjør.  Alt de ser er skjemaene sine, og de tror DET er prosjektet.  Ettersom oss i tekniske jobber blir mye dårligere betalt enn dem regner de vel med at hva vi gjør ikke er så veldig viktig.

Og samtidig kan jeg lese om ingeniørmangelen i omtrent alle aviser og tidsskrifter

Og management (og politikere og sånt) har en masse fine løsninger:  Flere studieplasserEttergi studentgjeld!  Vi må få flere unge til å studere realfag!

Sludderdetektoren min har pepet og tutet og blinket rødt i lang tid nå.

For det er jo hovedsaklig næringslivet som mangler ingeniører, men det ser ut til at det regnes som regjeringens oppgave å løse problemet. Dette er litt pussig, for vanligvis snakker jo næringslivsfolka så varmt om hvordan kapitalismen kan løse alle problemene i samfunnet og redde oss fra alt mulig fra atomkrig til forfalne huslån og inngrodde tånegler, mens innblanding fra regjeringer og offentligheten bare skaper problemer og ødelegger moroa.

Jeg finner det veldig, veldig interessant, for dette er jo et problem kapitalismen faktisk kan fikse.  Ingeniører har nemlig ingenting imot kapitalisme, særlig ikke hvis det kommer dem selv til gode.

Og ifølge kapitalistiske prinsipper vil hva det er mangel på (altså ingeniører) gå opp i pris (også kjent som lønn), mens hva det er overflod på (kjent som managere) ville gå NED i pris (fremdeles lønn).

Og med økte lønninger for ingeniører kommer økt anerkjennelse og etterhvert ville ingeniøryrket blitt mer og mer attraktivt og stadig flere unge mennesker ville søke seg til realfag og ingeniørutdannelse og problemet med ingeniørmangelen ville da vært løst.
Istedet blir det manager-mangel, og det kommer ikke ingeniørene til å ha noe imot heller.  Ikke i det hele tatt!

Men det er slett ikke hva som skjer.  Lønningene til ingeniører og andre realfagutdannede (med mulig unntak av leger) står stort sett på stedet hvil eller synker (vaffal reallønnen, som også avhenger av hvor mye man jobber og hvor mange kule dingser man kan kjøpe for lønnen sin), mens managere og «ledere» av alle sorter får stadig høyere lønn, bonuser og andre frynsegoder.
Dette fører bare til at ingeniørjobber blir lite attraktive, som igjen fører til at unge mennesker søker seg til andre områder, og dermed blir det økt ingeniørmangel.

At det er masse jobber spiller ingen rolle.  Det er masse jobber i renhold også, men vi ser ikke akkurat smarte unge mennesker flokke seg til den bransjen, vel?
Det spiller ingen rolle om jobbene er der hvis de ikke er attraktive jobber. Og dessverre, i dagens konsumersamfunn er lønn og anerkjennelse viktig for jobbens attraktivitet.

Hvis noen har problemer med å forstå ingeniørmangelen behøver de hjelp.  Nå. Uten at de får lov å uttale seg til pressen i mellomtiden.

Alle de slipsbehengte blårussene som til stadighet gnåler om hva som må gjøres med denne forferdelige ingeniørmangelen kan bare ta seg en bolle.  De har saktens råd til det.

Så kan de prøve seg i en ingeniørjobb for en tid.  Stakkarene kommer ikke til å overleve første uka.
Før overtiden.

2 comments on “Mangel meg her…

  1. Veldig godt beskrevet situasjon som jeg kjenner meg svært godt igjen på! når man er litt undertallig på utviklere (fordi det ikke er noen tilgjengelige) – ansettes det diverse manager over en lav sko. … Da piper sludderdetektoren hele tiden 🙂

    • Jeg vet ikke om det virkelig er noen mangel på utviklere… Men uansett viser firmaets ledere mye større villighet til å ansette managere som bare plager oss som faktisk har en jobb å gjøre, og de betaler dem MYE mer. Til tross for at det absolutt ikke er noen mangel på managere.

      Så hvis en krise finnes, så er den skapt av næringslivet selv. Og så lenge de gir unyttige managere massevis av fordeler over nyttige ingeniører kommer ungdom til å foretrekke utdannelse som fører til godt betalte managerjobber istedet for en lang og vanskelig realfagutdannelse.
      Og hvis blårussene virkelig trodde på kapitalisme ville de betalt de få ingeniørene som finnes bedre.
      Tror forresten situasjonen er enda verre her borte enn i Norge, men den generelle trenden er visst den samme.

Legg igjen en kommentar

