«Hva er din mormors beste venninnes svigermors pikenavn?»

Eller noe sånt…

Altså, disse forbaska konformitetsspørsmålene igjen. Bare at denne gangen har jeg funnet en god og evigvarende løsning på styggheita!

De fleste har vel engang kommet over et sikkerhetsspørsmål de ikke kunne svare på, enten det var fordi du ikke greier å huske om du tre år tidligere kalte din favorittfarge blågrønt eller turkis, eller fordi du ikke husker hvilken bil foreldrene dine hadde da du gikk i tredje klasse på barneskolen. Disse spørsmålene gir alltid inntrykk av å ha blitt laget av noen som lever veldig kjedelige liv sånn at de ikke har noe bedre å huske enn hva mellomnavnet til klasseforstanderen i første klasse var, og i tillegg er litt treige i knotten. Hvis de faktisk vil at vi skal kunne svare ville de i det minste spurt hva slags bil foreldrene våre hadde da vi gikk tredje året på videregående! Da hadde jo de fleste av oss førerkort så vi kjørte kanskje kjerra, og kanskje bulket vi den og.
Man kan glemme mye, men ikke første gang man bulket bilen til pappa (eller hva som skjedde etterpå).

At enkelte ikke har foreldre, og at enkelte foreldre ikke har bil er en HELT annen sak.

Men neida, banker og slikt vil vite intetsigende detaljer ingen med hodet skrudd riktig på noensinne husker.

Og jeg er lei. Lut lei. Og jeg er lei av å sitte der og prøve å komme på en måte å svare på som jeg kan huske.

Så i dag så jeg rødt. Eller mer nøyaktig, jeg så spørsmål som: «What is your maternal grandmother’s maiden name?» og «What was the name of your first stuffed animal?» og diverse annet sludder det er helt urimelig at voksne mennesker flest kan komme opp med et enkelt og definitivt svar på. Så jeg begynte å svare med hva jeg synes om slikt: «Fuck off and die!» «Fuck off and die!» osv…

Halvveis gjennom de fem «sikkerhetsspørsmålene» jeg var nødt til å sette opp med svar til gikk det opp for meg at her har jeg den perfekte løsningen på problemet! Alt disse systemene krever er jo at du setter opp et svar; de ringer ikke opp mora di og spør om det stemmer. De sjekker ikke engang at svaret du gav er logisk. Alt systemet gjør er å sjekke at du har skrevet inn noe tekst som sikkert skal være mellom 5 og 50 karakterer eller noe sånt. Det sjekker ikke engang at favorittfargen din er forskejellig tekst fra fargen på bilen til sjefen i din første jobb. De sjekker ikke engang at det er en farge!
Og når systemet bruker disse spørsmålene sjekker det kun at teksten du skriver inn matcher hva du engang satte opp som svar.

Så det eneste logiske er ganske enkelt å skrive inn samme tekst som svar på alle spørsmålene, og sørge for at denne teksten er noe man kan huske. Det ville selvsagt vært enda bedre om andre ikke kunne gjette den, men det er ikke så fryktelig viktig.

Det hele er så enkelt og brilliant at jeg kan knapt tro det!

For ordens skyld kan jeg nevne at jeg brukte ikke «Fuck off and die!» som mitt universalsvar. Jeg valgte selvsagt en mer sofistikert frase enn som så.

Legg igjen en kommentar

